מי מוסמך לבצע בדיקות שמיעה?
הפרעות תקשורת שונות עשויות להיות מולדות או נרכשות כתוצאה מגיל, שמיעת מוזיקה חזקה במיוחד, תאונות, מחלות וגורמים נוספים.
חשוב מאוד לאתר הפרעות אלו בזמן הנכון ומוקדם ככל האפשר. אבחון וטיפול אצל קלינאי תקשורת מוסמך יסייע לעצור התדרדרות וישקם את מצב המטופל ממצבים בלתי הפיכים של אובדן כרוני בשמיעה וקשיים התפתחותיים וחברתיים.
קצת על בדיקות שמיעה
בדיקות השמיעה נועדו לבחון את רמת הפגיעה בסף השמיעה, ובחלקן אף מסייעות לאבחן את אופי הפגיעה. בדיקות אלו מבוצעות במכוני שמיעה מוסמכים, על ידי קלינאי תקשורת מנוסה ובעל רישיון משרד הבריאות. מדובר בתהליך קצר ופשוט, שלא כרוך בכאב כלשהי ויכול להתבצע הן בקופות החולים והן במכוני השמיעה.
במידה ואדם חש ירידה מסוימת בשמיעתו, מומלץ מאוד לבצע את הבדיקה ללא דיחוי, כדי לאתר את הבעיה ולמנוע התדרדרות בתפקוד השמיעה.
קלינאי תקשורת – המוסמך לבצע בדיקות שמיעה
קלינאי התקשורת, בוגרי החוג להפרעות בתקשורת הם המוסמכים לבצע בדיקות שמיעה מסוגים שונים, וכן לאבחן את יכולת השמיעה.
קלינאי תקשורת הוא מומחה בטיפול בלקויות תקשורת שונות, שלמד והתנסה באבחון, טיפול ושיקום של בעיות תקשורת מסוגים שונים.
הפרעות התקשורת הללו עשויות להיות קשורות לבעיות בהתפתחות השפה , או להופיע כתוצאה מלקות שמיעה מולדת או נרכשת לאורך השנים.
מסלול הכשרתם של קלינאי התקשורת
על מנת לקבל הכשרה מקצועית בתחום, יש לעבור מסלול הכולל לימודי תואר ראשון בחוגים להפרעות תקשורת באוניברסיטאות או מכללות, המקנה כלים פרקטיים וקליניים לאבחון וטיפול במטופלים באמצעות מכשור מתקדם, לצד ידע תאורטי במגוון תחומים משלימים. כגון: נוירולוגיה, רפואת ילדים, גנטיקה, פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד.
בין תחומי הטיפול המרכזיים של העוסקים בתחום, נמצאות הפרעות שמיעה בקרב כלל האוכלוסיה- החל מתינוקות רכים וילדים ועד לאנשים בני גיל הזהב בעלי ירידה בשמיעה והפרעות בדיבור.
העוסקים בקלינאות תקשורת, רוכשים במהלך לימודיהם כלים מדעיים ותאורטיים המסייעים להם באבחון וטיפול הפרעות ולקויות תקשורתיות הוגעות להתפתחות השפה והדיבור, וכן להליכי תקשורת נוספים הכוללים תקשורת שאינה מילולית.
בנוסף, חלקם עוסקים בפיתוח תוכניות מניעה מוקדמות להפרעות שמיעה בקרב אוכלוסיות שונות.
ניתן לראות שקלינאי תקשורת רבים פועלים לקידום תוכניות אלו בקרב אוכלוסיות שעלולות לסבול מליקויי שמיעה כגון עובדי תחבורה ומפעלים או אנשים העובדים בסביבה רועשת.
השתלבות קלינאי תקשורת במכוני שמיעה ודיבור
הן במכון שמיעה ודיבור בבתי חולים והן במכון פרטי, קלינאי תקשורת מקצועי אמון על תהליכי אבחון השמיעה ובדיקת הבעיות השונות, וכן על המלצה על המשך טיפולי שמיעה, או רכישת מכשירי שמיעה מתאימים לאדם שיכולת השמיעה והדיבור שלו נפגעו.
תפקידו של קלינאי התקשורת במערך הטיפולי הוא לאפשר למטופל תקשורת נוחה וקלה יותר, ולשם כך הוא מפעיל מערך טיפול מלא הכולל ליווי אישי, תרגול והדרכה.
במסגרת הטיפול, המטופל חווה שיפור ביכולת השמיעה שלו הודות להתאמה אישית של עזרים טיפוליים וטכנולוגיים המותאמים לצרכים הייחודיים שלו, כגון:
מכשירי שמיעה ייעודיים
בניית מערך מניעתי בפני מצבים לא רצויים של ירידה בשמיעה, הכולל המנעות מגורמים המחריפים את התופעה
מניעת בעיות נוספות על ידי טיפולים נוספים
וצמצום פערים התפתחותיים שנוצרים עקב ירידה בשמיעה (בעיקר אצל תינוקות וילדים)